Edit Content

Hartă interactivă

SIGLA_GUVERNULUI_ROMÂNIEI
Proiect realizat cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului prin Serviciul Dezvoltare Comunitară.
Urmărește-ne și pe social media

Protopopiatul Ortodox Roman Targu Mures

În 1750, episcopul Petru Pavel Aaron făcea o nouă arondare a protopopiatelor din dioceza Făgăraşului. Se desfiinţează protopopiatul Sânmărtinului de Câmpie, a Cerghidului Mare, “a juratului din Erdo-Szent-Gyorgy şi a Ungheniului, şi apăreau altele noi: cel al Iernutului, Gurghiului şi al Apalinei. Acestea din urmă presupunem că s-au înfiinţat mai târziu, pentru că protopopiatul Ungheniului funcţiona şi în anul 1759, când Gheorghe Maior ţinea Soborul bisericesc la Corunca şi se semna “preot a M(ureş) Vasarheiului, ţietor în eparhie(a) Miraşteului”.

În Conscripţia Biserica greco-catolică în jurisdicţiile secuieşti la 1755, aproape toate bisericile din Ardeal figurau ca unite: Ungheniul, “Nyaradto, erau 75 familii, o biserică, preoţi, în sens de “protopop”, Popa Ieremia Laszk, popa Peter şi popa Iuon, adică 3 preoţi fegenşi (în funcţie).

Protopopului Nicolae Tacşa din Moreşti i se intenta proces sub acuzaţia de convertire la ortodoxie a unor sate de pe Valea Nirajului. În anul 1778, îl găsim la închisoare, iar în anul 1780, episcopul Blajului, Grigore Maior, cerea eliberarea protopopului Nicolae, pe motiv că s-a convertit la religia greco-catolică. Pe la 1809,

Protopopiatul ortodox era la Sângeorgiu de Pădure, unde îl găsim ca protopop şi preot pe Vasilie Pantea. Vasile Pantea, în 1814, se mută la Târgu-Mureş, unde se înfiinţa protopopiatul “Murăş Secului” (Scaunul Mureş n.n.), cum reiese dintr-o însemnare: “Scriind eu în 1814 aprilie 26, care o şi iscălesc cu iscălitura mea Vasilie Pantea, paroh Mureş Vasarhei şi protopop Mureş Secului, înfiinţată, aici fiind în Jungţie”(funcţie).

Urmînd lui Nicolae Popovici și Vasile Pantea la conducerea modestei parohii ortodoxe din Tîrgu-Mureș, Parteniu Trambițaș reprezintă fără îndoială cea mai luminoasă figură a românilor tîrgumureșeni în secolul al XIX-lea, animator fără preget al luptei pentru emancipare socială și națională în aceste părți de margine ale Cîmpiei transilvane. De la începutul carieriei sale a funcționat în Tîrgu-Mureș, conducînd din 1836 „cu mînă puternică și cu bărbăție rară“ afacerile protopopiatului. În acei ani cultura fiind principalul mijloc de afirmare și apărare a ființei naționale, Trombițaș și-a concentrat eforturile pe tărîmul învățămîntului, aducînd o contribuție însemnată la apărarea acestuia de tendințele de deznaționalizare și la dezvoltarea lui în părțile mureșene.

Printre protopopii care au scris istorie la Târgu Mureș se numără preotul Ștefan Rusu, născut în localitatea Viile Tecii, județul Bistrița-Năsăud, el urmând studiile la Institutul de Teologie Andrei Șaguna din orașul Sibiu devenind preot în Nazna iar din 1904 este numit protopop de Târgu-Mureș. A fost membru al Despărțământului Târgu-Mureș al Astrei și este ales ca membru în Consiliul Național comitatens din Târgu-Mureș. În perioada sa de păstorire se desfășoară și cele mai importante proiecte pentru edificiile de cult din Târgu Mureș, fiind construită Catedrala Mare și numeroase lăcașuri în cadrul protopopiatului. Acestuia îi urmează părintele protopop David Lazăr, de asemenea un patriot și reprezentant de seamă al cultului ortodox în județul Mureș.

Clădirea actuală a sediului Protopopiatului Ortodox Român Târgu Mureș s-a ridicat între anii 1982-1992 într-un minunat stil neoromânesc, prin stăruința și osteneala preacucernicului părinte Aurel Sămărghițan, protopop al Târgu Mureșului în perioada 1978 – 1989, fiind finalizată prin purtarea de grijă a succesorilor scaunului protopopesc târgumureșean.